ایا طبق نظر ابوعلی سینا خوردن شراب خوب است؟

ایا طبق نظر ابوعلی سینا خوردن شراب خوب است؟

 پاسخ شایعه:

 
1. مطالب ذکر شده در مورد شراب در منبع ذکر شده موجود نمی باشد و  اینکه بوعلی به عنوان یک طبیب در باره برخی آثار و خواص شراب سخن نگفته است و نه به عنوان یک فقیه،منافع یاد شده در کلام بوعلی برای شراب هرگز نمی تواند ضررهای روحی ،معنوی،اخلاقي و جسمي كثير آن را كه علم امروزي نيز آن را تاييد مي كند ، جبران کند. از این رو در شرع مقدس حکم به حرمت آن شده است.
 
2.طبق آیه زیر به ضرر های شراب و هم به برخی منافع آن اشاره شده، ولی تصریح گردیده که ضرر های آن بيش تر از منافع آن است .به همین دلیل در اسلام حکم به حرمت آن شده است.
 
" يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما؛ بقرة  آيه 219"
(درباره شراب و قمار از تو سؤال می كنند، بگو:" در آن ها گناه و زيان بزرگى است، و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بر دارد، (ولى) گناه آن ها از نفع شان بيش تر است).
 
3. ایشان (بوعلی سینا) درباره شراب سخنانی دارد که بر حسب ظاهر سوال بر انگیز است، ولی اگر دقت شود او در صدد بیان همان مسایلی است که در آیه در باره شراب اشاره شده ؛ در مقام بیان رویکرد حکم شرعی شراب نیست!
 
 
4. مطابق فتوای همه فقهای اسلام یکی از نجاسات، "شراب" است و خوردن چیز نجس حرام است،کم باشد، یا زیاد تفاوتی ندارد.
 
5. در تفسیر عیاشى از ابى الصباح از امام صادق (ع) نقل شده است: "…خداى تعالى خمر را حرام کرده چه کم باشد و چه زیاد، کما این که مردار و خون و گوشت خوک کم و زیادش را حرام نموده است و نهى از شرب خمر به واسطه تطهیر بدن از نجاست ظاهر و باطن است.
 
6. بوعلی سینا دشمنان سرسختی  داشت.هم از جانب سیاسیون که می خواستند او را به دربارهای خود بکشند و هم از جانب علمای حسود که به او تهمت های ناروا می زدند. یکی از دلایلی که ابن سینا را تکفیر کردند این بود که بوعلی سینا رساله های توحیدیه با سجع و قافیه نوشته بود و چون مخالفین بهانه کردند که این رساله ها دارای سجع و قافیه زیادی میباشدحتما او می خواسته با قرآن مبارزه و هماوردی کند.
7.شراب در سایر ادیان:نه تنها در اسلام بلکه مسئله حرمت خمر و شراب، در همه اديان الهي حرام بوده و  شرب خمر را جايز نمي‌دانند.تصور اين كه حرمت شراب وساير مواد مست كننده فقط مربوط به دين اسلام است، تصوري نادرست مي‌باشد واينكه امروزه در برخي اديان شرب خمر را حلال مي‌شمارند، اين خود يكي از نشانه‌هاي تحريف‌هايي است كه در آيين‌هاي الهي به دست بشر صورت گرفته است.
 
8. مشروبات الکلی مضرات بسیار زیادی دارد که این مضرات در طب نوین هم به اثبات رسیده است.از جمله این مضرات میتوان تاثیر آن بر مغز و اعصاب،استخوان،ضعیف شدن و شکستگی استخوانها اشاره کرد.
 
 یکی از اطبا معروف انگلیس می گوید : اشخاصی که مبتلا به امراض کلیه می شوند ۸۷/۵ درصد آن به واسطه مشروبات الکلی است. مشروبات الکلی میزان ادرار را زیاد کرده و سبب تورم بعضی اعضا چون شکم و پاها و پلک های چشم می گردد.



:: برچسب‌ها: #ابو_علی_سینا #شراب #اسلام #حلال #فایده #ضرر ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
نویسنده : صادق سرگزی
تاریخ : دو شنبه 25 آذر 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: